Wszystko o świecach ceramicznych
W przeciwieństwie do świecy żarowej z prętem metalowym spirala grzejna świecy żarowej ceramicznej posiada wyjątkowo wysoką temperaturę topnienia. Otoczona jest azotynem krzemu, bardzo odpornym materiałem ceramicznym. Współpraca spirali grzejnej i płaszcza ceramicznego umożliwia osiągnięcie wyższych temperatur i wyjątkowo krótkich czasów wstępnego żarzenia dzięki doskonałej przewodności ciepła. Poza tym świece żarowe ceramiczne mogą być węższe. Jest to ważne, ponieważ w nowoczesnych silnikach do dyspozycji jest niewiele miejsca.
W przypadku świecy żarowej SRC (ang. Self Regulating Ceramic – ceramicznej samoregulacyjnej) element grzejny składa się z ceramiki z wpieczoną metalową skrętką grzejną. Świeca żarowa HTC (ang. High Temperature Ceramic – ceramika wysokotemperaturowa) lub NHTC (ang. New High Temperature Ceramic - nowa ceramika wysokotemperaturowa) posiada element grzejny i grzejnik ceramiczny.
Firma NGK opracowała świece żarowe ceramiczne NHTC specjalnie w celu umożliwienia producentom samochodów zachowanie norm spalin Euro 4 i Euro 5. Jednym z celów normy jest obniżenie stopnia sprężania silników wysokoprężnych. Świece żarowe NHTC osiągają w czasie krótszym od 2 sekund temperaturę 1000°C i mogą żarzyć się ponad 10 minut przy temperaturach do 1350°C. Nawet przy niskich stopniach sprężania zapewnia sie optymalny zapłon. Poza tym świecę żarową NHTC można żarzyć pośrednio, aby w fazie odcięcia dopływu paliwa zapobiec wychłodzeniu filtra cząstek stałych.
Źródło: www.ngk-dpower.com